perjantai 22. marraskuuta 2013

Kohti työssäoppimisjakson alkua

Eilen pidimme pienen palaverin Adobe Connectin kautta, esittelin muille hankkeessa mukana oleville suunnitelmaani työssäoppimisjakson toimista. AC on mukava tapa palaveerata, helppo käyttää ja tallennuksen kautta palaverin saa jakoon niillekin, jotka eivät pääse osallistumaan livenä. Hanna tallensi palaverin wikiin, tuon sen jossain vaiheessa tähän viestiin mukaan. Tässä on jo diat, jotka esittelin muille AC:n kautta.

Tänään oli sitten viimeinen yhteinen tapaaminen oppilaiden kanssa ennen ensi torstaina alkavaa TOP-jaksoa. Kolmen opiskelijan TOP-paikat on vielä varmistamatta, tämä tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus jokaisen työssäoppimisjakson lähestyessä. Vaikka TOP-paikan hankkimisesta on puhuttu jo elokuusta lähtien, niin aina löytyy muutama, joille ei paikkaa tahdo löytyä - syystä tai toisesta. Vastuu paikan hankkimisesta on opiskelijalla itsellään, mutta toki me opettajat yritämme siinä auttaa. Kaikilla kolmella on neuvottelut paikasta kuitenkin menossa, joten ihan tyhjän päällä ei olla. Helpompaa tietysti olisi, jos kuviot olisivat selvät jo tässä vaiheessa...

Meillä on Moodlessa ryhmänohjauskurssi ja sinne on rakennettu osiota TOP-jaksoa varten. Laitoin jo Moodleen opiskelijoille lyhyet ohjeet TOP-jaksolla toimimista varten ja kävimme ohjeita tänään läpi tunnillakin. Työssäoppimisjaksolla on ehdottoman tärkeää pitää päiväkirjaa ja sitä varten me tänään perustimme blogeja opiskelijoiden kanssa. Ehdotin, että opiskelijat käyttäisivät joko Wordpressia tai Bloggeria, mutta muunlaisen valinnankin saa tehdä. Opiskelijat perustavat blogin ja laittavat sinne avausviestin ennen TOP-jakson alkua. Osa sen jo ehti tehdäkin. Kokoan Moodleen linkit näihin blogeihin sekä tarvittaessa laitan ne myös wikiin. Tällöin ohjaavan opettajan on helpompi seurata oppilaiden työskentelyn etenemistä. Lisäksi jokainen opiskelija on ohjeistettu kommentoimaan vähintään yhden opiskelijan TOP-jakson etenemistä, joten siksikin on hyvä että blogien osoitteet on kerättynä yhteen paikkaan. Moodleen tulee myös ohjeet siitä, mitä blogin kirjoittamisessa on hyvä ottaa huomioon. Tätäkin asiaa käsittelimme tänään tunnilla.

TOP-jaksolla oppilaan ohjaaminen pyritään hoitamaan blogien kautta. Tietysti kuvioon kuuluu pari lähitapaamista oppilaan ja työpaikan edustajan kanssa sekä satunnainen määrä sähköposteja + soittelua työpaikkaohjaajan kanssa. Yksi opiskelija lähtee suorittamaan TOP-jaksoa kotipaikkakunnalleen, jonne on matkaa muutama sata kilometriä. Tämän opiskelijan kanssa emme tapaa koko jakson aikana kasvotusten, joten ohjeistukset ja arvioinnit täytyy hoitaa muulla tavalla. Aion ehdottaa työpaikan edustajalle, että voisimme hoitaa palaverit esim. AC:n kautta.

Keskustelin tänään vielä kollegoiden kanssa TOP-jakson tehtävän palauttamisesta ja tulimme siihen tulokseen, että tehtävää ei voi kuitenkaan palauttaa julkiseen blogiin. Vaikka tehtävä toteutetaan ympäripyöreästi, niin silti siinä voi olla mukana tietoa, jota työpaikka ei halua yleiseen jakeluun. Eli tästä syystä oppilaat palauttavat valmiin työnsä Moodleen. Mutta blogeissa voidaan kuitenkin keskustella niistä tehtävässä esiin tulevista ongelmista, kunhan se tehdään "nimettömästi".

Vähitellen asiat alkavat jäsentyä paikalleen, mutta on tässä vielä avoimia juttuja hoidettavana ennen torstain h-hetkeä.


1 kommentti:

  1. Mukava kun opekin kirjaa näin heti tuoreeltaan ajatuksia omaan blogiinsa, hyvä hyvä! Tuo vaan tänne linkki myös tallenteeseenkin, sehän löytyy jo wikistä. Palautetta annettiin Mikalle jälkeenkin päin, suoraan sähköpostilla, kootaan nekin wikiin. Kaikkiaan selvät sävelet ainakin tässä vaiheessa sekä opettajalla että nähtävästi myös opiskelijoilla.

    VastaaPoista