torstai 14. marraskuuta 2013

Ennakkotunnelmia ja ensimmäisten viikkojen ajatuksia

Tässä blogissa olisi tarkoitus kertoa TutKIVA -projektin vaiheista datanomiopetuksen näkökulmasta.

Koko projekti alkoi minun osaltani siitä, että sain Hannalta (projektin pomo) kutsun tulla infotilaisuuteen kuulemaan projektihankkeesta lisää. Hankeinfossa tuli sellainen fiilis, että tästä voisi olla meidän datanomeille hyötyä työssäoppimisen ohjauksessa. Muita opettajia ei meidän alalta ollut tähän projektiin tulossa, joten minä siis pääsin mukaan.

Näin alkuvaiheessa on vielä varsin epävarma olo, että mihinkähän suuntaan tässä lähdetään ja millaisia juttuja tulee eteen. Tutkiva oppiminen on jollain tavalla tuttu asia, mutta en ole sitä juurikaan käyttänyt opetuksessa. Mobiililaitteet on teknisesti hyvinkin tuttuja, mutta niiden käyttäminen opetuksessa on ollut kovin vähäistä. Uusia juttuja tulee koko ajan eteen, mutta sehän tässä oli tarkoituksenakin.

Ensimmäisen yhteistapaamisen pohjalta meillä on hyvä porukka kasassa. Mielenkiintoisen hommasta tekee se, että mukana olevat opettajat on hyvin erilaisilta aloilta. Voisin kuvitella, että se poikii enemmän uusia tapoja käyttää mobiililaitteita ja tutkivan oppimisen menetelmää kuin jos opettajat olisivat samantyyppisiltä aloilta.

Käytännössä tuntuu siltä, että kaikki omat jutut on vielä iloisesti levällään. Oppilaat lähtevät parin viikon päästä työssäoppimisjaksolle ja se aiheuttaa lievästi sanottuna sekasortoa tähän projektin alkumetreille. Työssäoppimisjakson lähestyminen luo aina kiirettä edeltäville viikoille ja nyt on vielä projektikin mietittävänä. Mutta eiköhän tässä saada kaikki tarvittava valmiiksi. Tämä blogi on nyt perustettu ja ennakkotehtävät on tehty. iPad on tilauksessa ja laite tulee varmaankin parin viikon kuluessa. Huomenna on sitten työpaja, johon tulee muistakin hankkeista ihmisiä miettimään mobiili- ja somejuttuja. Tutkivan oppimisen hyödyntäminen on vielä vaiheessa, mutta alustava idea siitäkin on jo olemassa.

Oppilaiden kanssa on tarkoitus huomisilla tunneilla perustaa blogipohjat työssäoppimisjaksoa varten. Vaikka minulle tulee ohjattavaksi vain puolet työssäoppimaan lähtevistä datanomeista, koko ryhmä pitää kuitenkin blogia ja hyödyntää toivottavasti tutkivaa oppimista työssäoppimisjaksolla. Toinen opettaja ohjaa ryhmän loppupuolikasta työssäoppimisjakson aikana ja olen jo hänen kanssaan sopinut, että ohjaaminen tapahtuu blogin kautta (yhtenäinen käytäntö, nääs). Oppilaat saavat vanhaan malliin tehtävän työssäoppimisjakson ajaksi ja siinä tehtävässä on tarkoitus hyödyntää tutkivaa oppimista.

Eli kiirettä pukkaa, mutta sellaistahan se välillä on...Blogiin kuuluu aina kuva, joten tässä sellainen :-)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti