keskiviikko 27. toukokuuta 2015

SmartFeet -peliä rakentamassa, osa 3

Kampusseikkailu SmartFeet -peliä on edelleen testattu opiskelijoiden kanssa.
Opiskelijat ovat olleet poikkeuksetta sitä mieltä, että pelaamalla on kiva tutustua niin kampukseen kuin luokkakavereihin. Muutoksia on tehty (ja tullaan edelleen tekemään) sen perusteella, millaista palautetta opiskelijoilta on pelistä saatu.

Aiemmissa postauksissa mainitsin jo, että kaikki opiskelijat eivät tykkää selfien ottamisesta. Varsinkin kun selfiet näkyvät toisille joukkueille. Selfien ideahan on se, että sillä varmistetaan jotta ryhmä on oikeasti käynyt tehtävärastilla eikä esim. kopioinut tehtävän vastausta joltain toiselta ryhmältä. Riittää siis, kun selfie näkyy pelinohjaajalle. Olenkin muuttanut tehtäviä siten, että selfie/postikortti -asetusta käytetään varsin vähän pelissä ja tilalle on tullut kuvan liittäminen varsinaiseen vastaukseen. Silloin se näkyy vain ja ainoastaan pelinohjaajille. Uskoisin, että tämä vähentää opiskelijoiden marinaa kuvan ottamisesta. Varsinkin kun heille kerrotaan jatkossa, miksi niitä kuvia oikeasti otetaan. Tähän asti se on vain kuulunut osana tehtävään.

Kampusseikkailun seuraava vaihe tulee olemaan pilotoiminen "oikealla" kohderyhmällä. Eli peliä on tarkoitus testata elokuussa aloittavilla datanomi- ja merkonomiryhmillä. Tämä etenee siten, että koulutan/opastan halukkaita opettajia pelinohjaajiksi. Ja he pääsevät sitten testaamaan peliä omien ryhmiensä kanssa. Opastus on tarkoitus järjestää heti elokuun alussa kun koulut alkavat. Peliä voi sitten käyttää osin kampukseen tutustumisessa sekä myös uusien opiskelijoiden ryhmäyttämisessä. Tutor -opiskelijoiden roolia tässä pilotoimisessa pitää myös miettiä. Liitetäänkö heidät pelaaviin ryhmiin vai laitetaanko heidät "kentälle" seurailemaan ja tarvittaessa opastamaan pelaavia joukkueita? Vai tuleeko heistä pelinohjaajia? Tätä pitää vielä miettiä elokuussa opettajien kanssa.

Kaiken kaikkiaan pelillisyys on otettu opiskelijoiden taholta varsin hyvin vastaan. Eräskin opiskelija kertoi palautteessaan, että hän on parin pelikerran avulla oppinut tuntemaan ryhmänsä muita opiskelijoita paljon paremmin. Tämän ansiosta hän on heidän kanssaan paljon enemmän tekemisissä nyt myös muilla tunneilla ja uusien kaverisuhteiden myötä koulussa vietetty aika on mukavampaa kuin ennen. Tätä yhteisöllisyyden kasvattamistahan sillä pelaamisella loppujen lopuksi haetaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti