tiistai 28. huhtikuuta 2015

SmartFeet -peliä rakentamassa, osa 2

No niin, edellisessä postauksessa kerrotun SmartFeet Kampusseikkailun testaaminen jatkuu.

Tänään testasimme peliä 1. vuoden datanomien kanssa. Selvyyden vuoksi kerrottakoon, että edellisessä postauksessa mainitut Mediaosaajaksi -kurssin opiskelijat ovat pääasiassa 2. vuoden merkonomeja, sekaan mahtuu toki muutama datanomikin. Testausryhmät ovat siis hiukan erilaiset taustoiltaan, datanomeja voitaneen pitää enemmän "teknisesti suuntautuneina".

Datanomeista muodostettiin kuusi eri ryhmää, jotka lähetettiin seikkailemaan kampukselle pelin puitteissa. Yksi ryhmä halusi pelata peliä omilla puhelimillaan, muut viisi ryhmää päätyivät käyttämään iPadeja. 1. vuoden opiskelijoille kampusalue on myös hyvin tuttu jo tässä vaiheessa lukuvuotta, joten peli oli lähinnä vaeltamista rastilta toiselle ilman sen suurempaa paikkojen etsimistä.

Datanomien peli kesti reilun tunnin verran. Keräsin pelin jälkeen opiskelijoilta palautetta ja tässä muutamia kommentteja listattuna:

+ hyvä tapa tutustua kampukseen
+ sai liikkua, vaihtelua tunnilla istumiseen
+ tutustuu omaan ryhmään paremmin kun pelasi hiukan vieraamman kaverin kanssa
+ peli on selkeä ja helppokäyttöinen
+ hauska ja mielenkiintoinen peli

- en tykkää selfieistä, miksi niitä pitää ottaa?
- tehtävissä liikaa selfieitä, liian vähän tiedon hakemista
- peli toimi hyvin, mutta vei todella paljon puhelimen akkua!
- raskas peli, oma puhelin jumitti eikä jaksanut pyörittää peliä
- miksi pisteitä oli ympäri koulua??
- ihan ok, mutta vielä on paljon kehittämistä. Pitäisi käyttää enemmän mielikuvitusta tehtävissä.

Kokonaisuutena pelisessio keräsi enemmän plussia kuin miinuksia. Yleisesti oltiin sitä mieltä, että "kyllä tällä tavalla kannattaa tutustuttaa uudet opiskelijat kampukseen".

Ilman teknisiä ongelmia ei tälläkään kertaa selvitty. Muutaman tehtäväpalautuksen kohdalla peli antoi taas omin päin pisteitä. Jos tämän huomaa, niin siitähän selviää antamalla pisteet uudelleen. Mutta se aiheuttaa kuitenkin hämmennystä pelaavissa joukkueissa, kun pisteet muuttuu jo aiemmin arvioiduksi merkitystä. Ja on hyvin mahdollista, ettei tilannetta edes huomaa kun on useampi joukkue pelaamassa. Nytkin meinasi jo käydä niin, vaikka mukana oli ainoastaan kuusi joukkuetta. Ja pelinohjaajalla oli edelleen selaimena Firefox. Raportoin tästä bugista pelin kehittäneelle Lentävä Liitutaulu Oy:lle jo aiemmin heidän palautekyselynsä kautta. Bugihan tämä on, kun se tuntuu vaivaavan jokaisessa pelisessiossa.

Opiskelijat kertoivat, että puhelimella pelatessa oli välillä todella sekava olo siitä, mikä tehtävä on auki ja mihin palautus tehdään. Yksi ryhmä palauttikin tehtävään väärän kuvan, koska heillä meni tehtävät sekaisin salamatehtävän auetessa kesken edellisen tehtävän suorituksen. Lisäksi opiskelijat väittivät, että peli merkitsi pari tehtävää palautetuksi vaikka ne olivat heillä vielä tekemättä. Tehtävät eivät kuitenkaan enää suostuneet ryhmälle aukeamaan. Puhelimella pelaaminen tuntui olevan selvästi hankalampaa kuin iPadilla pelaaminen, joten jatkossa kannattaa suosia iPadeja. Varsinkin hiukan tehottomilla (lue vanhemmilla) älypuhelimilla oli vaikeuksia pyörittää peliä sujuvasti.

Monelle tämän ryhmän opiskelijalle tuntui selfien ottaminen olevan hiukan vastenmielistä. Selfieitä otettiinkin sitten niin, että muutamasta opiskelijasta näkyi vain hiukan kättä tai hiustupsua. Ryhmät toki eroavat toisistaan, esim. Mediaosaajaksi -ryhmän opiskelijoille ei selfiet olleet näin iso ongelma. He tosin väittivät, että otetut selfiet näkyvät toisille ryhmille, mikä ei välttämättä ole kiva juttu. En tiedä, onko näin, koska en ole testannut peliä pelaajan näkökulmasta usealla tunnuksella yhtä aikaa. Pitänee sekin jossain vaiheessa vielä tehdä...Muutan kuitenkin pelin tehtäviä siten, että selfiet hiukan vähenevät ja otetaan jatkossa lisää muita kuvia esim. tehtävän kohteesta. Kuvalla pystytään kuitenkin varmentamaan, että ryhmä on oikeasti käynyt paikalla eikä kysynyt vastauksia joltain toiselta ryhmältä.

Opiskelijat toivoivat hiukan monipuolisempia ja vaikeampia tehtäviä. Nyt pitää kuitenkin muistaa, että tämän pelin tarkoitus on ryhmäyttää uusia opiskelijoita ja tutustuttaa heitä kampusalueeseen. Muutan joidenkin tehtävien tehtävänantoja hiukan selkeämmiksi ja lisään tehtäviin hiukan enemmän tiedonhakemista. Sen jälkeen tätä voisi ehkä ensi syksynä jo testata uusilla opiskelijoillakin. Ja vanhat opiskelijat tykkäsivät kuitenkin pelistä siinä määrin, että ehkä heille pitää rakentaa joku oma pulmapeli...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti