maanantai 27. huhtikuuta 2015

SmartFeet -peliä rakentamassa

Olen tässä menneen kevään aikana tutustunut SmartFeet -peliin ja miettinyt, miten pelillisyyttä voisi tuoda tieto- ja viestintätekniikan sekä liiketalouden alalle opiskelijoiden käytettäväksi. Helmikuussa sain idean, että käyttäisin SmartFeet -peliä apuna uusien opiskelijoiden ryhmäyttämisessä. Pelin avulla voisi uusia opiskelijoita myös tutustuttaa kampukseen sekä opiskelun kannalta tärkeisiin toimintoihin.

Tällä hetkellä tilanne on se, että kun meille tulee syksyllä uusia opiskelijoita, niin ryhmänohjaaja tai tutoropiskelijat kävellyttävät uusia ryhmiä ensimmäisinä päivinä ympäri kampusaluetta. Mietin, että tämän "kiertueen" voisi ehkäpä korvata SmartFeetia pelaamalla. Ideoin ensin hiukan pelin rakennetta ja mietin, millaisia tehtäviä siihen voisi sisällyttää. Pelistä olisi tarkoitus tulla "alasta riippumaton" eli sitä olisi mahdollisuus pelata kaikkien Ståhlberginkadun kampuksen opiskelijaryhmien. Listasin mahdollisia tehtäviä sekä paikkoja, mihin opiskelijat olisi hyvä tutustuttaa. Etsin Salpauksen sivuilta kampusalueen kartan ja muokkasin sitä paremmin peliin sopivaksi poistamalla siitä pelin kannalta turhia tekstejä ja merkintöjä.

Opiskelijoilla on hyvä käsitys siitä, mitkä paikat ja toiminnot on uuden opiskelijan hyvä tuntea aloittaessaan opiskelut. Siksi tein kyselyn 2. vuosikurssin Mediaosaajaksi -kurssin opiskelijoille, jotka ovat merkonomeja sekä datanomeja. Pyysin opiskelijoita listaamaan uudelle opiskelijalle hyödyllisiä paikkoja sekä henkilöitä kampusalueelta. Lisäksi he saivat ehdottaa mahdollisia tehtäviä näihin paikkoihin tai henkilöihin liittyen. SmartFeet -peli oli kaikille opiskelijoille täysin tuntematon, joten ennen kyselyn tekemistä näytin heille muutaman videon siitä, millaisia pelejä SmartFeetilla on mahdollista rakentaa. Opiskelijat olivat innolla mukana ideoimassa peliä. Heidän näkemyksensä oli hyvin pitkälti samanlainen kuin oma ajatukseni pelin rakenteesta.

Kyselyn jälkeen palasin rakentamaan peliä. Tein peliin 10 erilaista tehtävää, joiden kautta uudet opiskelijat tutustuvat kampusalueeseen. Näistä tehtävistä kaksi oli ns. salamatehtäviä, jotka voi avata milloin tahansa pelin ollessa käynnissä. Ryhmien pitää suorittaa salamatehtävä ennen kuin he voivat avata uusia "normaalitehtäviä".


Kuten ylläolevan kuvan tehtäväotsikoista näkyy, kaikki tehtävät liittyvät opiskelijoiden kannalta oleellisiin toimintoihin. Tehtävien rakenne oli aina hyvin samanlainen, ryhmien piti selvittää tehtävään liittyviä asioita ja ottaa yleensä selfie todistukseksi siitä, että ryhmä oli oikeasti käynyt tehtäväpaikalla.

Testasin peliä saman Mediaosaajaksi -ryhmän kanssa. Opiskelijoiden kommentit olivat hyvin positiivisia, he kokivat että peli olisi parempi tapa tutustua kampukseen kuin kävellä tutorin tai ryhmänohjaajan perässä. Muutama opiskelija hiukan kritisoi selfieiden ottamista, koska ryhmissä saattaa olla opiskelijoita jotka eivät tykkää esiintyä valokuvissa. He kuitenkin ymmärsivät miksi selfieitä otetaan eikä se loppujen lopuksi ollut heille mikään este pelin pelaamisessa. Opiskelijoiden mielestä tehtävät olivat aika samanlaisia ja he toivoivat pientä vaihtelua tehtävien rakenteeseen esim. erilaisen tekemisen puitteissa tehtävärastilla. Toisaalta he kokivat, että uusilla opiskelijoilla pääasiana on löytää oikeat paikat ja selvittää paikkaan liittyvät asiat, joten siihen tehtävät kyllä kelpasivat. Ryhmillä meni kymmenen tehtävän selvittämiseen n. puolitoista tuntia mukaanlukien peliin sisäänkirjautuminen sekä lyhyt ohjeistus ennen pelin aloittamista. Uusilla opiskelijoilla pelaamiseen menee hiukan kauemmin, mutta luultavasti siitä selvitään silti kahdessa tunnissa.

Pelinohjaajan näkökulmasta peli toimi hyvin. Normaalitehtävät sekä salamatehtävät aukesivat halutusti, ne näkyivät hyvin ryhmille. Pelin aikana lähetetyt shoutbox -viestit menivät myös perille, samoin pisteet näkyivät oikein. Ryhmät pelasivat peliä iPadeilla. Ainoa pieni ongelma tuli arvioidessa tehtäviä. Syöttäessäni ryhmille arviointeja peli väitti muutaman kerran, että olen jo antanut pisteet ko. tehtävästä. Syötin aina pisteiden lisäksi myös sanallisen arvioinnin. Tämä sanallinen arviointi puuttui niistä tehtävistä, jotka olin pelin mukaan jo arvioinut. Ainoaksi vaihtoehdoksi jäi se, että peli oli keksinyt jostain näihin muutamaan tehtävään arvioinnin. Muutamalla ryhmällä (meillä oli viisi ryhmää pelaamassa) tämä ei ole iso ongelma, mutta jos ryhmiä on paljon, tulee työlääksi tarkistaa jokainen tehtäväpalautus pariin kertaan sen varalta, että pisteet on oikein. Muistelen, että peli ei toimi ihan halutusti IE:llä, mutta minä käytinkin pelinohjaamisessa Firefoxia.

Nyt pelistä on versio 1.0 valmiina. Tulen muuttamaan muutamaa tehtävää opiskeljoilta saadun palautteen perusteella. Lisäksi tehtäväantoja selkeytetään, jotta ne ovat tarkempia uusille opiskelijoille. Lisäksi peliä on tarkoitus testata myös 1. vuosikurssin opiskelijoilla lähiaikoina. Ja toisen vuosikurssin opiskelijat esittivät jo ideoita, millaisia pelejä heille voisi rakentaa. Näistä enemmän sitten seuraavissa postauksissa.

2 kommenttia:

  1. Mukava kuulla että oma ideasi toteutui aika suunnitellusti ja opiskelijat innostuivat mukaan tekemään ns. hyötypeliä, jota voidaan parhaimmillaan käyttää vielä moneen kertaan.

    Testausta ja hiomista tarvitaan varmaan aina. Tekniset ongelmat tärkeitä ilmoittaa ja palaute arvokasta pelisovelluksen omistajalle.

    VastaaPoista
  2. Mika, juttelin tänään Tietokeskuksen työntekijän kanssa ja hän kertoi siellä käyneen opiskelijoita jotka pelasivat SmartFeet-peliä. Yksi tehtävistä oli ollut selvittää myöhästymismaksun suuruus - oliko sinun pelisi tehtäviä?

    Ylipäätää TIKI on enemmän kuin mielellään mukana, vaikka kehittämässä ihan omaakin peliä vaikka tiedonhakuun. Kiva, että oppiminen peleillä innostaa - ja yhdistää myös koulun kampuksella henkilökuntaakin.

    VastaaPoista